Rugklachten door thuiswerken?

….Leg een plank onder je toetsenbord of verhoog je tafel en doe een kussen bij je rugleuning voor extra steun!

Doordat er meer thuisgewerkt wordt, omdat dat van ons verwacht wordt, zie ik op het ogenblijk meer mensen in de praktijk met klachten in de nek, schouders en rug. De pijnklachten ontstaan door een verkeerde zithouding bij de thuiswerkplek en te weinig variatie in de lichaamshouding. Daarbij dragen stress en onzekerheid over de toekomst ook zeker bij aan een pijnlijke rug en lichaam.

Klik hier om een afspraak te maken.

1- Kijk nog eens goed naar je werkplek.

Wat kun je veranderen voor een goede zithouding? De meeste tafels zijn lager dan een bureau waar je normaal aan zit. Een verhoging kun je maken met een plank of blokjes onder de poten. Vraag bij je werkgever om een goed passende stoel of pas je stoel thuis aan voor optimaal comfort in je houding.

2- Wissel zitten af met een staande houding.

De Pomodoro* techniek kan je hierbij helpen.
*25 minuten werken, 5 minuten pauze en na 3 eenheden een langere pauze. De 5 minuten kun je gebruiken om naar de keuken te lopen voor een kop koffie, thee of water en een korte bewegings- of ademhalingsoefening waarbij je je rug masseert. De langere pauze geeft je tijd voor bijvoorbeeld een wandeling buiten.

Hoe zou het zijn om goed voor je lichaam te zorgen? Je bent het waard!

3- Wacht in ieder geval niet te lang met het opzoeken van een huisarts of (energetisch) therapeut.

De klacht begint meestal met kleine pijntjes, door de werkhouding ontstaat er scheefstand in de wervels, de schoudergordel en onbalans in de spieren eromheen. Je wilt niet klagen, denkt dat het wel weer overgaat maar die pijntjes werken door en na verloop van tijd wordt je zelfs wakker met pijn in je lijf. Een huisarts kan je doorverwijzen naar een therapeut maar je kunt zelf ook contact opnemen voor een behandeling.

De methodes in Praktijk Hyacintenlaan werken met het optimaal uitlijnen van wervels, bottenstructuur en daarmee je houding.

Dit gebeurt met kleding aan en niet zoals bij een manuele therapeut en chiropractor met manipulatie, duwen en trekken maar daar aanraking van de juiste zenuwpunten bij de wervels. Je lichaam gaat hierdoor zelf zoeken naar de optimale stand en houding. De eerste keer kan het een beetje vreemd voelen als je lichaam gaat bewegen maar uiteindelijk is het altijd een ontspannende ervaring.

Klik hier om een afspraak te maken.